Vechtende fashionistas uit Gossip Girl |
Eerder vroeg ik Sabrina Dewitte al naar haar mening over de clash tussen Amelie O. van Elle en blogster Sofie Valkiers, aka Fashionata. Misschien wordt het toch eens tijd dat ik ook mijn mening met jullie deel. Maar eerst even recapituleren.
Tijdens de Parijse modeweek spuwden enkele Britse journalisten al hun gal over de talrijke modebloggers aanwezig op de vele fashionshows. Die ontevredenheid waaide nadien ook over naar ons Belgenlandje. Elle-journaliste Els De Pauw, ook gekend onder de naam Amélie O., viel blogster Sofie Valkiers persoonlijk aan in haar column voor het populaire modeblad.
'Jaloers en gefrusteerd'
‘Wat een trieste affaire. De blonde hinde poseert haast elke dag met verschillende outfitjes aan. Mode is een excuus, meer niet. Feitelijk schreeuwt het blonde wicht voortdurend: Kijk, kijk, kijk naar mij .' Sofie is een ‘vleesgeworden tandpastasmile', haar blog ‘zorgt alleen voor negativiteit'. ‘Waar is haar eergevoel? Bloggers als zij zijn géén modekenners, géén vakspecialisten.' Plus: ‘Bloggers laten zich vaak omkopen. Allemaal laten ze zich betalen in cash of natura.'
Els De Pauw |
Het is niet zo verwonderlijk dat net Sofie Valkiers wordt aangevallen door de verbitterde columniste. Met ruim 10.000 volgers op haar Facebookpagina Fashionata is ze de grootste van Vlaanderen. Al zijn het volgens miss O. 'een schare bakvissen die zich vergapen aan deze fashionista en haar bordkartonnen jetsetleven'. De column was nog maar net verschenen of de bovenvermelde 'bakvissen' haalden hem en masse onderuit waarbij 'laaggevallen', 'laf' en 'jaloers wicht' het vaakst vernoemd werd. Sofie zelf ging niet over in de tegenaanval, op haar blog verscheen hier geen woord over. Ze gaf wel een reactie aan De Standaard. 'Ik doe liever niet mee met die negativiteit', zegt ze. 'Ik wist dat ik groot was, maar blijkbaar zien ze in mij een bedreiging. Ik begrijp de frustratie ergens wel. Op grote events zoals de New York Fashion Week zijn er meestal maar twee Vlamingen: iemand van Elle en ik. En dan durf ik al eens een betere plaats krijgen bij een modeshow of een langer interview met een designer. Terwijl ik niet eens journalistiek heb gestudeerd', aldus Sofie.
Lobbyen en redactionele onafhankelijkheid
Sofie Valkiers |
En daar wringt het schoentje volgens mij. Amélie O. is al jaren bezig zich te bewijzen. Dat jobinteriew landen. Passie tonen. De modewereld kennen en op de voet volgen. Goed en kritisch schrijven. Lobbyen bij de hoofdredactrice voor interessante opdrachten. Terwijl Sofie even snel een blog opstelt en daar wat foto's van de inhoud van haar rijkgevulde kleerkast opzet. Ik kan Amélie's gevoel wel begrijpen, als ze als kritische journaliste van achter de enthousiaste blogster de modeshow moet volgen.
Tel hier de redactionele onafhankelijkheid bij en het wordt echt tricky. Want dat is wat de mediagebruiker wil, de marketing- en salesjongens mogen de redactionele agenda niet beïnvloeden. Het is al erg genoeg dat ze meer en meer ruimte invullen met hun advertenties. Maar... wie waakt er over de beroepsethos bij bloggers? Daar moet men zich misschien toch eens over buigen...
Ondertussen heeft Amélie O. gereageerd op de heisa rond haar column. Lees het hier :)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten